Jesteś tutaj: Start / Aktualności / DOBRA SZKOŁA

DOBRA SZKOŁA

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

28 listopada 2016

Szanowni Państwo,
polska szkoła ma być dobra dla każdego ucznia, niezależnie od statusu
materialnego jego rodziców i miejsca zamieszkania. To ma być szkoła na miarę
XXI wieku. Taką szkołę stworzymy.
Szkoła ma uczyć i wychowywać. Ma przekazywać wiedzę i kształcić umiejętności,
promować odpowiednie zachowania moralne i kształtować postawy obywatelskie.
Ma zachęcać nie tylko do głębszego rozumienia dzisiejszego świata,
ale i śmiałego w nim udziału – jest to możliwe dzięki współpracy nauczycieli,
rodziców i wszystkich osób zainteresowanych oświatą.
Przygotowywane zmiany w edukacji są odpowiedzią na oczekiwania szerokiego
środowiska, które chce szkoły nowoczesnej, a jednocześnie silnie
zakorzenionej w naszej tradycji.
Chcemy, aby dla ucznia kończącego szkołę, wartością był język ojczysty
i kultura – z całym jej historycznym dziedzictwem. W nowej szkole położymy
nacisk na naukę języków obcych, znajomość technologii informacyjno--
komunikacyjnych i matematyki. To jedne z najważniejszych kompetencji.
Musimy powrócić do klasycznego kształcenia przedmiotowego, w ramach
którego uczeń zdobywa wiedzę ogólną z każdej dziedziny nauki. Temu ma służyć
przywrócenie systemu opierającego się na 8-letniej szkole podstawowej,
4-letnim liceum ogólnokształcącym i 5-letnim technikum, a także 3-letniej
branżowej szkole I stopnia i 2-letniej II stopnia. Chcemy odejść od powszechnego
nauczania związanego z rozwiązywaniem testów.
Pilnej zmiany wymaga także kształcenie zawodowe. Przedsiębiorcy postulują,
by dostosować je do realnych potrzeb gospodarki. Tu i teraz. Chcemy
to zmienić, dlatego wprowadzamy system kształcenia dualnego, w którym
szkoły ściśle współpracują ze środowiskiem pracodawców.
Wprowadzona w 1999 roku struktura szkół nie zdała egzaminu. Gimnazja
się nie sprawdziły, nie wyrównały szans edukacyjnych. Szkoły tego typu miały
być programowo związane ze szkołami ponadgimnazjalnymi jako pierwszy
stopień kształcenia średniego. Tak się nie stało. Gimnazjum pozostało
4 Dobra Szkoła
w silnych związkach ze szkołą podstawową i zaczęło się do niej upodabniać.
Obecnie prawie 60 proc. gimnazjów nie osiąga początkowo zakładanej liczby
uczniów. Wprowadzenie gimnazjów spotkało się z negatywną oceną znacznej
części społeczeństwa.
W dotychczasowym modelu licea straciły swoją ogólnokształcącą funkcję.
W praktyce stały się niejako kursem przygotowującym do egzaminu maturalnego.
Uczelnie, zdając sobie sprawę z problemów związanych z brakiem
przygotowania absolwentów do studiowania, zaczęły
uruchamiać tzw. lata zerowe, chcąc dokształcić swoich
przyszłych studentów. W związku z tym konieczne jest
wydłużenie nauki w liceum do 4 lat, a tym samym wygaszenie
gimnazjów.
Nie sprawdziła się również nauka w starszych klasach
w ramach przedmiotów zintegrowanych.
Skutkiem
było nieuporządkowanie faktów i chronologii w nauczaniu poszczególnych
przedmiotów. Nie pomogło także wprowadzenie w liceum ogólnokształcącym
nawet najciekawszych tematów przekrojowych, o ile na wcześniejszym
etapie nauczania uczeń nie zdobył podstawowej wiedzy w układzie uporządkowanym.
Wracamy do nauczania przedmiotowego. Musimy uratować potencjał polskiej
edukacji, wprowadzając cykliczność etapów szkolnych. Chcemy dokonać
niezbędnych zmian programowych.
Dodatkowo polska szkoła ma być wolna od jakiejkolwiek ideologii. Ma ona
wspierać rodziców – za pośrednictwem dobrze wykwalifikowanej kadry pedagogicznej
– w wychowaniu dzieci.
Zbudujemy dobrą szkołę podstawową, dobre liceum ogólnokształcące,
dobrą, dającą szansę rozwoju, branżową szkołę.
Dobra szkoła ma mieć nauczyciela z odpowiednim wykształceniem
i wynagrodzeniem. Zadbamy o to.
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej

LINK DO STRONY

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2016-11-28
Data publikacji:2016-11-28
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:1241